Skip to content

No volem aquest TIL

1 Setembre 2013

menorcaConDiario (1)

Com a ciutadà d’aquestes Illes estic cansat de sentir mentides. Entre d’altres l’afirmació que va fer Joana Maria Camps, dia 27 d’agost, dient que Balears “no puede esperar más a aplicar el trilingüismo porque se ha votado en las urnas”. Dic que és una mentida perquè si ens llegim el programa electoral estatal, a la pàgina 84, el punt 2 diu: “Impulsaremos la opción de una educación trilingüe en las CCAA con lengua oficial hasta el final del bachillerato” i també perquè si feim una ullada al programa autonòmic, a la pàgina 21, el punt 5 diu: “Implantaremos un modelo lingüístico que permita a los padres elegir, entre las lenguas oficiales de nuestra CA, la primera de las lenguas vehiculares (…) al final de la etapa obligatoria, sean capaces de dominar esas lenguas, así como un idioma extranjero de acuerdo con el marco común de referencia europeo”. Són els dos únics fragments que he pogut trobar on es parla de l’opció trilingüe i crec que queda provada la falsedat de les paraules de la consellera Camps ja que l’aplicació del trilingüisme no estava al programa electoral i mai no ha estat objecte de votació a les urnes.

Si a nivell estatal s’introdueix l’opció del trilingüisme, a nivell de Balears el programa no en parla en cap moment, parla de la possibilitat d’escollir la primera llengua vehicular i d’acabar l’etapa obligatòria amb domini de les llengües oficials (la qual cosa ja passa) i d’un idioma estranger (anglès). Açò sí, no es ralla en cap moment de com es farà perquè l’alumne arribi a dominar l’anglès. Els pares no estam en contra que els alumnes aprenguin tres idiomes, sinó de com s’està plantejant l’aplicació del present TIL i de com es durà a terme el programa perquè els alumnes arribin a ser trilingües. No el volem perquè s’ha fet de forma accelerada i sense acords amb la comunitat educativa i perquè els estudis diuen que si no es fa bé pot ser pitjor el remei que la malaltia. Com a pare vull que els meus fills aprenguin com més idiomes millor. Però el que no puc admetre és que es facin experiments amb ells. Ara s’estan habilitant els professors a la correguda perquè imparteixin les classes en anglès però, estaran prou preparats per permetre l’assoliment dels objectius mínims als seus alumnes? I, com podrà un al·lot aprendre matemàtiques a primer d’ESO en anglès? O Medi a Primària? Aconseguiran els meus fills aprendre anglès així? I els continguts de l’assignatura? Hi haurà reforç per aquells alumnes que no tenguin el nivell d’anglès? Hi haurà reforç per als alumnes amb necessitats educatives especials? Crec que són massa preguntes sense resposta. 

També m’agradaria dir, ja per acabar, que el que em pareix més trist de tot és que el primer punt del programa balear que diu “una educación fruto del consenso: acuerdo educativo en les IB (…) llevaremos a cabo un modelo de funcionamiento consensuado que no implique modificaciones estructurales con la alternancia política” no s’hagi complert. Canviar el projecte lingüístic de centre no és una modificació estructural? No s’ha consensuat res amb ningú, a alguns centres no s’ha respectat el Consell Escolar, tenen la comunitat educativa en contra: professors, pares, alumnes APIMAS, s’han expedientat directors… 

Tal com es diu per les xarxes socials, havia de ser la legislatura de les autopistes de l’educació i a aquest pas serà la legislatura de les autòpsies de l’educació. 

Avel·lí Capó 

Veure font

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: